Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie 2009
Załącznik do Zarządzenia Nr 10/2009
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
w Krasnobrodzie z dnia 18 sierpnia 2009r.
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego
Domu Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W KRASNOBRODZIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „regulaminem" określa organizację, zakres działania i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć dział lub zespół,
2) kierowniku komórki organizacyjnej - należy przez to rozumieć kierownika działu lub zespołu.
§ 2
Dom Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie jest budżetową jednostką organizacyjną pomocy społecznej prowadzoną przez Powiat zamojski.
§ 3
Dom Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie zwany dalej „Domem" działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
/t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm./,
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
/t. j. Dz. U. z 2008 r, Nr 115, poz.728 z późn. zm./,
3. Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
/Dz. U. z 2005r., Nr 249, poz.2104 z późn. zm./,
4. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
/ Dz. U. z 2008 r., Nr 223, poz.1458/,
5. Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie / Dz.U. z 2003 r., Nr 96, poz.873 z późn. zm./,
6. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
/ Dz. U. z 1994 r., Nr 111 poz.535 z późn. zm./,
7. Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
/ t.j. Dz.U. z 2008 r., Nr 14, poz. 92 z póź. zm./,
8. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie domów pomocy społecznej / Dz. U. z 2005 r. Nr 217 poz. 1837/,
9. Rozporządzenia Ministra Polityki Socjalnej z dnia 31 lipca 1995 r.
w sprawie szczegółowego sposobu działania w sprawach przyjęcia do domu
pomocy społecznej oraz wypisywania z domu pomocy społecznej osoby
chorej psychicznie i upośledzonej umysłowo /Dz.U. z 1995 r, Nr 92, poz.460
z późn.zm./
10.Statutu Domu Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie
/Uchwała Nr XXV/137/2009 Rady Powiatu w Zamościu
z dnia 24 czerwca 2009 roku/,
11.Niniejszego regulaminu.
§ 4
1. Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych fizycznie, którym nie można zapewnić usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę, a wymagających całodobowej opieki osoby drugiej.
Dom posiada 140 miejsc w tym :
-70 miejsc dla osób w podeszłym wieku,
-70 miejsc dla osób niepełnosprawnych fizycznie.
2. Podstawą przyjęcia osoby do Domu jest decyzja o umieszczeniu wydana przez Starostę Zamojskiego lub z jego upoważnienia przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu.
1) Dyrektor Domu zawiadamia pisemnie osobę ubiegającą się lub jej przedstawiciela ustawowego o terminie przyjęcia do Domu.
2) przed przyjęciem osoby do Domu pracownik socjalny Domu ustala jej aktualną sytuację w miejscu zamieszkania lub pobytu, która stanowi podstawę opracowania indywidualnego planu wsparcia po przyjęciu tej osoby do Domu.
3) osobę, która przybyła do Domu przyjmuje Dyrektor lub Kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego. Osoba przyjmująca przeprowadza rozmowę z osobą przyjmowaną lub jej przedstawicielem ustawowym, podczas której ustalają jej aktualną sytuację i odnotowują zaistniałe zmiany a także ustalają warunki pobytu oraz informują o zakresie świadczonych usług.
4) o przyjęciu do Domu osoby skierowanej Dyrektor Domu zawiadamia niezwłocznie organ lub podmiot prowadzący Dom.
3. Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.
4. Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca ustala Starosta Zamojski i ogłasza
w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
5. Opłatę za pobyt mieszkańca skierowanego do Domu po 1 stycznia 2004 roku ustala organ gminy właściwy dla tej osoby w dniu kierowania jej do domu pomocy społecznej wydając stosowne decyzje, a skierowanego przed tą datą organ prowadzący Dom.
6. Dom ma charakter stałego pobytu. W uzasadnionych przypadkach świadczone są
usługi czasowego pobytu.
7. Organizacja Domu, zakres i poziom usług świadczonych przez Dom uwzględnia
wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Domu oraz
stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
8. Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki polegającej na
świadczeniu usług opiekuńczych, bytowych i wspomagających na poziomie
obowiązujących standardów:
1/ w zakresie potrzeb bytowych:
a) miejsce zamieszkania w pokojach mieszkalnych jedno, dwu i trzyosobowych, wyposażonych w łóżko lub tapczan, szafę, stół, krzesła, szafkę nocną dla każdego mieszkańca domu oraz odpowiednią do liczby osób mieszkających liczbę wyprowadzeń elektrycznych. Pomieszczenia mieszkalne domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, estetyczne, wolne od nieprzyjemnych zapachów.
Dom zapewnia możliwość korzystania z n/w pomieszczeń:
- pokoi dziennego pobytu,
- jadalni,
- gabinetu medycznej pomocy doraźnej,
- pomieszczeń do terapii i rehabilitacji,
- kuchenki pomocniczej,
- pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia rzeczy,
- łazienki, toalety oraz innych pomieszczeń technicznych służących
zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Domu,
- palarni,
- pokoju gościnnego,
- miejsca kultu religijnego zgodne z wyznaniem mieszkańca Domu.
b) wyżywienia:
- trzy posiłki dziennie, z możliwością wyboru zestawu i otrzymania posiłku n
dodatkowego oraz dietetycznego zgodnie ze wskazaniem lekarza,
- wydawanie posiłków odbywa się przez 2 godziny, ostatni posiłek podany
jest nie wcześniej niż o godzinie 18 - tej,
- podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje dostępne są przez całą
dobę,
- możliwość spożywania posiłków w pokojach mieszkalnych,
- w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony.
c) mieszkańcom Domu nie posiadającym własnej odzieży i obuwia oraz
możliwości ich zakupienia z własnych środków zapewnia się odzież i obuwie
odpowiedniego rozmiaru dostosowane do jego potrzeb, pory roku, utrzymane
w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
- odzież całodzienną - co najmniej dwa zestawy,
- odzież zewnętrzną: płaszcz lub kurtkę - co najmniej jeden zestaw,
- bieliznę dzienną- co najmniej cztery komplety,
- bieliznę nocną - co najmniej dwa komplety,
- co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe, w przypadku
mieszkańców leżących zaopatrywanie w odzież i obuwie dostosowuje się
do potrzeb wynikających z ich stanu zdrowia.
d) pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w
stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych, zapewnia się im w
szczególności:
- w miarę potrzeby: mydło, pastę, szczoteczkę do mycia zębów oraz środki
piorące, szampon do mycia włosów, a dla mężczyzn przybory do golenia,
- ręczniki co najmniej dwie sztuki, zmieniane w miarę potrzeby nie rzadziej niż
raz na tydzień,
- pościel, zmienianą w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
2/ w zakresie usług opiekuńczych:
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnację,
- pomoc w załatwianiu spraw osobistych.
3/ w zakresie usług wspomagających:
- świadczenie pracy socjalnej,
- organizację terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
- możliwość korzystania przez mieszkańców z biblioteki lub punktu
bibliotecznego oraz prasy codziennej, a także możliwości zapoznania się z
przepisami prawnymi dotyczącymi Domu,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców poprzez prowadzenie
procesu rehabilitacji,
- organizację świąt , uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie
mieszkańcom udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
- możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych zgodnie z
wyznaniem mieszkańca domu,
- możliwość kontaktu z psychologiem,
- regularny kontakt z dyrektorem Domu, w określonych dniach i godzinach,
podanych w dostępnym miejscu,
- warunki do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
- stymulowanie, nawiązywanie , utrzymywanie i rozwijanie kontaktu z rodziną
i społecznością lokalną
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca , w miarę jego
możliwości,
- pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi Domu w podjęciu pracy,
szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i
przedmiotów wartościowych,
- finansowanie mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu
wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie
nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2
pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
- zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do
informacji o tych prawach,
- sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców Domu,
Dyrektor Domu przyjmuje mieszkańców w ramach skarg i wniosków w każdy
poniedziałek w godz. 700-1500.
- sprawienie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem mieszkańca Domu.
9 . Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu z
przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów świadczeń
zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do
wysokości limitu ceny, przewidzianej w przepisach o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
10. Dom może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w
zakresie przekraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o
powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
11. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu
usług Dom powołuje zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się w
szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się
wspieraniem mieszkańców.
12. Praca terapeutyczno - opiekuńcza opiera się na indywidualnych planach wsparcia mieszkańców domu, opracowanych z ich udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim.
13. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca Domu koordynuje pracownik domu, zwany ,,pracownikiem pierwszego kontaktu" wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy Domu. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno opiekuńczych.
ROZDZIAŁ II
ZASADY ZARZĄDZANIA
§ 5
1. Domem kieruje Dyrektor zatrudniany i zwalniany przez Zarząd Powiatu w
Zamościu zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach, który
ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności i reprezentuje Dom na
zewnątrz.
2. Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego księgowego,
Kierowników komórek organizacyjnych.
3. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Główny księgowy lub
upoważniony przez Dyrektora Kierownik działu.
4. Pracownik zastępujący Dyrektora Domu, może podejmować w tym czasie
wszystkie czynności w zakresie zarządzania, a w szczególności dyscypliny
pracy i dbałości o majątek Domu, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych wyraźnie
dla Dyrektora.
Do osobistej aprobaty Dyrektora Domu zastrzega się:
1/ sprawy przyjmowania i zwalniania pracowników za wyjątkiem sytuacji uzasadniających rozwiązanie umowy o pracę w trybie art. 52 i 53 Kodeksu pracy /w razie nieobecności Dyrektora powyżej 14 dni/,
2/ udzielania informacji na zewnątrz, innych niż to wynika z zakresu czynności.
5. W przypadku nieobecności Kierownika komórki organizacyjnej zastępuje go
wyznaczony przez niego pracownik działu.
6. Do składania oświadczeń w imieniu Domu w zakresie jego praw i zobowiązań
majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor i Główny księgowy Domu.
7. Do wykonywania czynności określonego rodzaju Dyrektor może upoważnić
poszczególnych pracowników łącznie lub oddzielnie w granicach udzielonego
pełnomocnictwa.
§ 6
1. Informacji w sprawach podstawowych z zakresu działalności Domu, jako całości udziela Dyrektor Domu lub za jego upoważnieniem Główny księgowy.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych i osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach pracy udzielają informacji z zakresu swojego działania.
3. Przy udzielaniu informacji należy przestrzegać postanowień Instrukcji ochrony danych osobowych w Domu Pomocy Społecznej w Krasnobrodzie.
ROZDZIAŁ III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA DOMU
§ 7
1. Organizację wewnętrzną Domu określa schemat organizacyjny Domu, ustalający zależność służbową poszczególnych komórek organizacyjnych, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
2. W skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1/Dział Organizacyjny i Spraw Pracowniczych,
2/Dział Budżetowo - Księgowy,
3/Dział Terapeutyczno- Opiekuńczy,
4/Dział Gospodarczy i Obsługi Technicznej.
§ 8
Dział Organizacyjny i Spraw Pracowniczych
1. Działem kieruje Kierownik, podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Domu.
2. W skład działu wchodzą następujące stanowiska:
1/ kierownik działu,
2/ stanowisko pracy ds. organizacyjno - administracyjnych,
3/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. obsługi recepcji
Dział przy znakowaniu spraw używa symbolu „DPS.DOiSP".
§ 9
Dział Budżetowo - Księgowy
1. Działem kieruje Główny księgowy, podlegający bezpośrednio Dyrektorowi
Domu.
2. W skład działu wchodzą następujące stanowiska:
1/ główny księgowy,
2/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. księgowości budżetowej, płac i
ubezpieczeń społecznych oraz sprawozdawczości budżetowej,
3/ stanowisko pracy magazyniera.
Dział przy znakowaniu spraw używa symbolu „DPS.DBK".
§ 10
Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy
1. Działem kieruje Kierownik podległy bezpośrednio Dyrektorowi Domu.
W dziale tworzy się następujące komórki organizacyjne:
a/ Zespół Terapeutyczno - Opiekuńczy I
b/ Zespół Terapeutyczno - Opiekuńczy II
Wskaźnik zatrudnienia pracowników Zespołu Terapeutyczno - Opiekunczego I wynosi nie mniej niż 04 na jednego mieszkańca, a w Zespole Terapeutyczno - Opiekuńczym II wskaźnik ten wynosi nie mniej iż 0,5 na jednego mieszkańca.
2. W skład działu wchodzą następujące stanowiska:
1/ kierownik działu,
2/ wieloosobowe stanowisko pracy kierownik zespołu,
3/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. pracy socjalnej,
4/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. świadczeń pielęgniarskich,
5/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. opieki,
6/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. terapii zajęciowej i aktywizacji,
7/ stanowisko pracy kapelana,
8/ stanowisko pracy dietetyka,
9/ stanowisko pracy ds. obsługi sprzętu audiowizualnego i współdziałania z osobami niepełnosprawnymi,
10/ wieloosobowe stanowisko pracy pokojowa(wy), st. pokojowa(wy).
Dział przy znakowaniu spraw używa symbolu „DPS.DT-O".
§ 11
Dział Gospodarczy i Obsługi Technicznej
1. Działem kieruje Kierownik, podległy bezpośrednio Dyrektorowi Domu.
2. W skład działu wchodzą następujące stanowiska pracy :
1/ kierownik działu,
2/ stanowisko pracy ds. zamówień publicznych i bezpieczeństwa
zdrowotnego żywności,
3/ wieloosobowe stanowisko pracy kierowca-robotnik gospodarczy,
4/ stanowisko pracy szefa kuchni,
5/ wieloosobowe stanowisko pracy kucharz, pomoc kuchenna,
6/ wieloosobowe stanowisko pracy praczka-prasowaczka,
7/ wieloosobowe stanowisko pracy ds. obsługi techniczno-gospodarczej i
konserwacji.
Dział przy znakowaniu spraw używa symbolu „DPS.DGT".
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA WSPÓLNE
§ 12
Do wspólnych zadań realizowanych przez komórki organizacyjne należą w szczególności:
1/ przygotowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych Domu,
2/ przygotowywanie projektów umów i porozumień,
3/ opracowywanie analiz, informacji o realizacji zadań, sprawozdań wynikających z obowiązujących przepisów, oraz dla potrzeb Dyrektora Domu,
4/ opracowywanie propozycji do projektu budżetu (planowanie dochodów i wydatków związanych z zadaniami realizowanymi przez Dom),
5/ opracowywanie propozycji planu merytorycznej działalności Domu,
6/ organizacja i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć związanych z ochroną tajemnicy służbowej, danych osobowych i informacji niejawnych,
7/ w zakresie swojego działania rozpatrywanie skarg i wniosków oraz przygotowywanie propozycji ich załatwienia,
8/ organizowanie wykonania zadań określonych w aktach prawnych państwa oraz organów władzy administracji państwowej i samorządowej i jednostek organizacyjnych,
9/ udzielanie mieszkańcom i pracownikom pełnych i rzetelnych informacji oraz wyjaśnień w ich indywidualnych sprawach załatwianych w Domu,
10/ przestrzeganie przepisów Instrukcji kancelaryjnej przy wykonywaniu czynności urzędowych,
11/ przestrzeganie ustawy o pomocy społecznej oraz przepisów wykonawczych do ustawy,
12/ znajomość i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących stanowiska pracy,
13/ wykonywanie zadań związanych z zamówieniami publicznymi,
14/ wydawanie decyzji oraz dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej.
§ 13
Zadania Kierowników komórek organizacyjnych:
1/ kształtowanie właściwych postaw obywatelskich podległych im pracownikom, wdrażanie sumienności, dbałości o poprawę i wysoką jakość pracy,
2/ odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe wykonanie zadań objętych zakresem działania działu, dbanie o racjonalne wykorzystanie środków pracy jak również o stałą poprawę warunków pracy,
3/ kierowanie pracą działów oraz nadzór nad właściwym i terminowym wykonywaniem obowiązków przez pracownika,
4/ prawidłowy podział pracy pomiędzy stanowiska pracy wchodzące w skład działu,
5/ nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników działu dyscypliny pracy oraz przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej,
6/ wnioskowanie w sprawach nagradzania i karania pracowników oraz dokonywanie okresowych ocen pracowników,
7/ przydzielanie pracownikom indywidualnych zakresów czynności określających ich zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności,
8/ dbałość o podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych pracowników.
ROZDZIAŁ V
ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 14
Komórki organizacyjne Domu wykonują w zakresie swego działania zadania wynikające z:
- regulaminu organizacyjnego Domu,
- ustaw i przepisów szczególnych,
- zarządzeń wewnętrznych Dyrektora Domu,
- programów działania Domu wynikających z potrzeb mieszkańca.
§ 15
Zakres działania Działu Organizacyjnego i Spraw Pracowniczych
Do zadań działu należy:
- prowadzenie całokształtu spraw kadrowych włącznie z dokumentacją akt osobowych,
- kompletowanie i sporządzanie dokumentacji związanej z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- kierowanie pracowników na szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji,
- załatwianie spraw związanych z działalnością socjalną i bytową pracowników i ich rodzin,
- prowadzenie dokumentacji i spraw dotyczących działalności organizacyjnej Domu, w tym statutu, regulaminów i zarządzeń,
- prowadzenie obsługi kancelaryjnej,
- prowadzenie spraw związanych z przebiegiem stażów i praktyk zawodowych,
- prowadzenie strony podmiotowej w zakresie Biuletynu Informacji Publicznej,
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony danych osobowych w Domu,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych dla potrzeb Głównego Urzędu Statystycznego i innych jednostek dotyczących prowadzonych spraw,
- obsługa recepcji.
§ 16
Zakres działania Działu Budżetowo - Księgowego
Do zadań działu należy:
- prowadzenie rachunkowości Domu, opracowywanie planów finansowych, analiz stanu majątkowego i wyników finansowych, zgodnie z planem kont i obowiązującymi przepisami,
- prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej zgodnie z planem kont,
- sporządzanie list płac i właściwe gospodarowanie funduszem płac,
- prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami, sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
- dokonywanie analiz ekonomicznych i opracowanie wniosków z zakresu kosztów ogólnych i jednostkowych,
- prowadzenie spraw związanych z finansami mieszkańców, przechowywanie depozytów wartościowych,
- prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów najmu mieszkań służbowych, oraz odpłatności za wynajem,
- prowadzenie gospodarki magazynowej.
§ 17
Zakres działania Działu Terapeutyczno- Opiekuńczego
Do zadań działu należy:
- zapewnienie właściwego zakresu usług, zgodnie ze standardami określonymi dla tego typu domu, z uwzględnieniem wolności, intymności, godności i poczucia bezpieczeństwa oraz indywidualnych potrzeb mieszkańców domu,
- zapewnienie mieszkańcom domu kontaktu z psychologiem,
- ustalenie aktualnej sytuacji w miejscu zamieszkania lub pobytu przed przyjęciem osoby do Domu jako podstawy indywidualnego planu wsparcia,
- opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna realizacja z podopiecznym domu, dokumentowanie procesu wspierania,
- powołanie przy udziale mieszkańca domu „pracownika pierwszego kontaktu",
- zapewnienie potrzeb bytowych:
a) zapewnienie czystego i dostosowanego do niepełnosprawności
mieszkańca miejsca zamieszkania,
b) opracowywanie norm żywienia i układanie jadłospisów z uwzględnieniem
zaleceń dietetycznych, składanie zapotrzebowania na posiłki,
zapewnienie wyżywienia w miarę potrzeby karmienie,
c) bieżące zapewnienie odzieży, obuwia, środków czystości i higienicznych
(zgodnie ze standardem), pomoc w realizacji zakupów, dokumentowanie
stanu wyposażenia mieszkańca domu,
7. zapewnienie usług opiekuńczych i wspomagających:
- zapewnienie mieszkańcom pomocy w podstawowych
czynnościach życiowych i załatwianiu spraw osobistych,
- zapewnienie usług pielęgnacyjnych,
- zapewnienie pomocy w korzystaniu
ze świadczeń zdrowotnych, umożliwienie korzystania z uprawnień do
zaopatrzenia w leki, artykuły sanitarne i środki pomocnicze oraz
przedmioty ortopedycznne,
- prowadzenie pracy socjalnej,
- prowadzenie całokształtu spraw mieszkańców domu, włącznie
z dokumentacją akt osobowych,
- prowadzenie spraw związanych z odpłatnością mieszkańców za pobyt w
domu,
- współpraca z powiatowymi centrami pomocy rodzinie, ośrodkami pomocy
społecznej, zespołem ds. orzecznictwa o niepełnosprawności oraz
instytucjami wykonującymi zadania z zakresu pomocy społecznej,
sądownictwa, opieki zdrowotnej,
- utrzymywanie stałego kontaktu z domami kultury, szkołami i zakładami
pracy w celu zabezpieczenia różnych form kulturalnych, artystycznych,
rozwoju czytelnictwa,
- opracowywanie i przesyłanie obowiązujących sprawozdań statystycznych
do jednostki nadrzędnej,
- informowanie o prawach mieszkańca domu i zapewnienie przestrzegania
praw,
- organizacja terapii zajęciowej w pracowniach terapeutycznych, spotkań
integracyjnych i kulturalnych, organizowanie świąt, uroczystości
okazjonalnych oraz ich dokumentowanie,
- prowadzenie działań mających na celu podnoszenie sprawności i
aktywizowaniu mieszkańców z wykorzystaniem gabinetów do kinezyterapii,
fizykoterapii i hydroterapii,
- pomoc mieszkańcom w zaspokojeniu potrzeb religijnych,
- stwarzanie warunków do rozwoju samorządności, opieka nad radą
mieszkańców, włączanie w organizację życia kulturalnego i religijnego domu,
- pomoc mieszkańcom w utrzymaniu kontaktu z rodziną, społecznością
lokalną,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych
- przy współpracy z agencją bankową,
- sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem mieszkańca.
§ 18
Zakres działania Działu Gospodarczego i Obsługi Technicznej
Do zadań działu należy:
- dbałość o sprawne funkcjonowanie urządzeń technicznych oraz nadzór nad ich prawidłową eksploatacją,
- prowadzenie dokumentacji technicznej związanej z budynkami i obiektami Domu,
- zabezpieczenie mienia Domu przed kradzieżą, zniszczeniem lub pożarem,
- prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją nieruchomości Domu,
- wydatkowanie środków publicznych w oparciu o ustawę - Prawo zamówień publicznych,
- odbiór pod względem technicznym robót i merytoryczne rozliczanie rachunków za wykonaną pracę,
- przestrzeganie terminów przeglądów technicznych, wnoszenie opłat ubezpieczeniowych oraz właściwe dokumentowanie eksploatacji urządzeń zgodnie z normami bhp.,
- potwierdzenie zgodności wystawionych rachunków za roboty budowlane, energię elektryczną, gaz, paliwo, telefony, odbiór nieczystości płynnych i stałych, usługi konserwacyjne i serwisowe dźwigów i instalacji p.poż., centrali i sprzętu telekomunikacyjnego, eksploatacji kotłowni i sprzętu gazowego, systemu informatycznego oraz zakupy materiałów, sprzętu i usług przeznaczonych do usuwania wykrytych awarii lub bieżących napraw wg zleceń warsztatowych,
- administrowanie pojazdami samochodowymi oraz właściwe i oszczędnie eksploatowanie tych pojazdów,
- dokonywanie zakupów żywności, sprzętu, paliwa, oleju, itp.,
- wykonywanie wszelkich prac związanych z przygotowaniem posiłków i zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności,
- przestrzeganie przepisów prawnych, bhp, ppoż. a także instrukcji obsługi wszystkich urządzeń znajdujących się na stanie działu gospodarczo-technicznego,
- wykonywanie wszelkich prac związanych z praniem, suszeniem, prasowaniem pościeli, odzieży mieszkańców oraz odzieży ochronnej i roboczej personelu,
- obsługa urządzeń technicznych oraz utrzymywanie ich w należytym stanie technicznym zapewniającym długotrwałą eksploatację,
- prowadzenie wszelkich prac związanych z pielęgnacją zieleni i utrzymania czystości otoczenia Domu,
- przeprowadzanie okresowych przeglądów instalacji elektrycznej, gazowej, centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjnej i odgromowej oraz stanu technicznego budynków i urządzeń.
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES UPRAWNIEŃ I ODPOWIEDZIALNOŚCI
§ 19
1. Dyrektor kieruje i zarządza Domem oraz ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności zgodnie ze Statutem Domu.
2. Dyrektor Domu, działając zgodnie z przepisami prawa:
1/ posiada pełną samodzielność działania w odniesieniu do sposobu realizacji wyznaczonych celów działalności Domu,
2/ ma prawo doboru kadr i zmiany organizacji wewnętrznej,
3/ nadzoruje sprawy kontroli wewnętrznej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
4/ dokonuje okresowych ocen pracowników,
5/ przyjmuje mieszkańców i pracowników w sprawach skarg i wniosków,
6/ ponosi odpowiedzialność za:
a) realizację powierzonych mu obowiązków i uprawnień do kierowania
Domem,
b) za oszczędną i racjonalną gospodarkę,
c) podejmowane decyzje i przestrzeganie przepisów o finansach
publicznych,
d) realizacje budżetu Domu uchwalonego przez Radę Powiatu,
e) zapewnienie zgodnych z prawem bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy oraz właściwej ochrony przeciwpożarowej.
§ 20
1.Główny księgowy ponosi odpowiedzialność w zakresie :
1/ prowadzenia rachunkowości Domu,
2/ wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
3/ dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
4/ dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
2.Kierownicy komórek organizacyjnych ponoszą odpowiedzialność za:
1/ merytoryczną i formalną poprawność wykonywanych zadań,
2/ prawidłową organizację pracy podległych pracowników,
3/ zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy podległym
pracownikom,
4/ przestrzeganie dyscypliny pracy,
5/ właściwe kształtowanie stosunków międzyludzkich w podległych
komórkach organizacyjnych i całym zakładzie,
6/ opracowywanie materiałów analitycznych i sprawozdawczości z zakresu
działania komórki,
7/ zabezpieczenie mienia domu.
3.Kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo do:
1/ występowania do Dyrektora z wnioskami w sprawach awansowania,
nagradzania, karania i zwalniania podległych sobie pracowników,
2/ podejmowania na podstawie obowiązujących przepisów, zarządzeń i
planów decyzji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórki
organizacyjnej.
§ 21
1.Pracownicy mają prawo w szczególności do:
1/ regularnego wynagrodzenia za pracę zgodnie z Regulaminem
wynagradzania,
2/ równego traktowania w zatrudnieniu,
3/ wypoczynku,
4/ pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach,
5/ podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
§ 22
1.Pracownicy odpowiedzialni są
szczególności za:
1/ wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie określonych w
indywidualnych zakresach czynności,
2/ przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów
prawa,
3/ znajomość obowiązujących przepisów w dziedzinie ustalonego dla nich
zakresu działania,
4/ sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonego oraz Dyrektora,
5/ przestrzeganie ustalonych zasad organizacji pracy, porządku i dyscypliny
pracy, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisów
przeciwpożarowych,
6/przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
7/ dbanie o mienie, porządek i estetykę miejsca pracy,
8/ powierzone im składniki majątkowe a także za należyte ich zabezpieczenie
przed zniszczeniem lub kradzieżą,
9/ pracownicy sporządzający i przekazujący sprawozdania do jednostek
nadrzędnych i sprawozdania statystyczne dla Głównego Urzędu
Statystycznego są odpowiedzialni za ich merytoryczną treść, dane
liczbowe, rzetelność i terminowość, zgodność z obowiązującym w tej
mierze przepisami prawnymi,
10/ zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami i
zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
11/ zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
12/ podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
§ 23
Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień pracowników określają zakresy czynności oraz Regulamin pracy Domu.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY PROGRAMOWANIA I PLANOWANIA ZADAŃ
§ 24
Działalność Domu oparta jest na rocznym programie działania Domu.
Roczny program działania powinien obejmować szczegółowe zadania przewidziane do realizacji w danym roku.
Program opracowuje Dyrektor Domu do dnia 15 stycznia na dany rok na podstawie złożonego do dnia 30 grudnia rocznego planu pracy działu terapeutyczno-opiekuńczego, rocznego planu zakupów oraz rocznego planu zadań remontowo-modernizacyjnych.
1. Roczny plan pracy działu terapeutyczno-opiekuńczego opracowuje Kierownik
działu na podstawie złożonych planów pracy:
a) rocznego planu pracy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego I, dla osób w podeszłym wieku,
b) rocznego planu pracy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego II, dla osób niepełnosprawnych fizycznie.
2. Roczny plan zakupów opracowuje Główny księgowy przy współudziale
Kierowników działów.
3. Roczny plan zadań remontowo-modernizacyjnych opracowuje Kierownik działu
gospodarczego i obsługi technicznej.
Po zatwierdzeniu przez Dyrektora plan pracy przekazany zostaje do realizacji. Odpowiedzialnym za realizację zadań ujętych w planie jest kierownik działu, który składa pisemne informacje z realizacji planu do Dyrektora Domu, w terminie do 5 dnia miesiąca po upływie kwartału.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY ORGANIZACJI KONTROLNEJ
§ 25
Kontrola jako integralny element nadzoru obejmuje wszystkie czynności, których celem jest ocena prawidłowości działania, sposobu realizacji zaplanowanych zadań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz usunięcie stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.
§ 26
Zadaniem kontroli jest:
1.Badanie zgodności działania kontrolowanego odcinka z obowiązującymi
przepisami prawa.
2. Ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również
osób za nie odpowiedzialnych , a także wskazania sposobu i środków
umożliwiających usunięcie tych nieprawidłowości.
3. Kontrola powinna być połączona z instruktażem, który powinien przejawiać
się w udzieleniu pomocy we właściwym interpretowaniu i stosowaniu
obowiązujących przepisów prawnych, racjonalnego organizowania i planowania
pracy i efektywnego wykorzystania czasu pracy.
4. Zadania kontrolne z zakresu swojej właściwości rzeczowej wykonują:
1/ Dyrektor,
2/ Główny księgowy,
3/ Kierownicy działów,
4/ Kierownicy zespołów
5/ Pracownik wykonujący zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
6/ Pracownik odpowiedzialny za działania z zakresu zwalczania pożaru.
§ 27
Działalność kontrolna prowadzona jest w formie kontroli wewnętrznych.
Działania kontrolne prowadzone są w sposób koordynowany przez Dyrektora Domu.
§ 28
Kontrola wykonywana jest na podstawie rocznych planów kontroli.
§ 29
1. Roczne plany kontroli wewnętrznych sporządzają do dnia 31 grudnia na rok następny pracownicy na n/w stanowiskach pracy:
1/ kierownika działu świadczeń terapeutyczno - opiekuńczych
/ w planie uwzględnia się zadania kontrolne kierowników zespołów/,
2/ głównego księgowego,
3/kierownika działu organizacyjnego i spraw pracowniczych,
4/ kierownika działu gospodarczego i obsługi technicznej,
5/ pracownika wykonującego zadania służby bhp,
6/ pracownika odpowiedzialnego za działania z zakresu zwalczania pożaru,
i przekazują je w 2-u egz. pracownikowi na stanowisku ds. administracyjno- organizacyjnych w celu zatwierdzenia przez Dyrektora.
2. Po zatwierdzeniu przekazywane są do realizacji osobom odpowiedzialnym, którzy po przeprowadzeniu kontroli sporządzają protokoły i przekazują je pracownikowi na stanowisku ds. organizacyjno-administracyjnych, który przekazuje protokoły do wglądu Dyrektorowi Domu dopilnowując realizacji ewentualnych zaleceń.
3. Kwartalne informacje z realizacji planu kontroli sporządzają odpowiedzialni
pracownicy w terminie 5-ciu dni po upływie kwartału i przekazują je pracownikowi na stanowisku ds. organizacyjno-administracyjnych, który zapoznaje z nimi Dyrektora Domu.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY ROZPATRYWANIA SPRAW ORAZ SKARG I WNIOSKÓW
§ 30
1. W Domu prowadzony jest Rejestr skarg i wniosków.
2. Indywidualne sprawy obywateli załatwiają komórki organizacyjne, każda w
zakresie swojego działania.
3. Ogólne zasady określa Kodeks postępowania administracyjnego, Instrukcja
kancelaryjna dla Domu oraz przepisy szczegółowe dotyczące organizacji,
przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania spraw oraz skarg i wniosków.
4. Sprawy wniesione przez obywateli do Domu rejestrowane są w spisach
założonych zgodnie z Jednolitym rzeczowym wykazem akt lub w rejestrach
kancelaryjnych.
5. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw
obywateli ponoszą Kierownicy komórek organizacyjnych (oraz pracownicy
zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków).
6. Dni i godziny przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków przez
Dyrektora Domu umieszczone są na tablicy ogłoszeń Domu.
7. W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza
protokół, który jest rejestrowany w Rejestrze skarg i wniosków.
8. Nadzór nad organizacją przyjmowania i załatwiania spraw obywateli, skarg i
wniosków sprawuje Kierownik działu organizacyjnego i spraw pracowniczych.
ROZDZIAŁ X
ZASADY PODPISYWANIA PISM I ZARZĄDZEŃ
§ 31
1. Dyrektor podpisuje pisma i dokumenty wynikające z zakresu działania
określonego w § 4.
2. Główny księgowy lub upoważniony Kierownik działu podpisuje pisma i
dokumenty podczas nieobecności Dyrektora Domu zgodnie z upoważnieniem.
3. Podpisywanie pism odbywa się jednoosobowo, z wyjątkiem przypadków
określonych odrębnymi przepisami.
4. Wszelkie pisma podpisywane przez Dyrektora lub Głównego księgowego
powinny być na kopiach parafowane przez Kierownika komórki organizacyjnej i
referenta sprawy, z którym treść była uzgodniona pod względem
merytorycznym i formalno-prawnym.
5. Podpisujący pisma odpowiadają za merytoryczne załatwianie sprawy oraz jej
zgodność z interesem Domu i z przepisami.
6. Sprawy wymagające opinii bądź oceny formalno-prawnej muszą być
parafowane przez Radcę prawnego.
W szczególności muszą być opiniowane i podpisywane przez Radcę prawnego:
1/ wydawane akty o charakterze ogólnym,
2/ sprawy indywidualne skomplikowane pod względem prawnym,
3/ umowy na roboty i usługi, zawarte umowy wieloletnie, długoterminowe lub nietypowe albo dotyczące przedmiotu o znacznej wartości,
4/ wnioski o rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia,
5/ odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
6/ należności spisywane w straty,
7/ sprawy związane z postępowaniem przed organami orzekającymi,
8/ zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
9/ umorzenie wierzytelności,
10/ zawiadomienie organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu.
§ 32
1. Wszystkie zarządzenia mające charakter normatywny, odnoszące się do komórek organizacyjnych Domu, a wprowadzające przepisy, które określają obowiązki i uprawnienia poszczególnych komórek lub służb, bądź regulujące sprawy o istotnym znaczeniu dla gospodarki Domu winny być wydawane w formie zarządzeń wewnętrznych.
Zarządzenia wewnętrzne podpisuje Dyrektor Domu a w przypadku jego nieobecności Główny księgowy.
2. Wszelkie inne wytyczne np. dotyczące gospodarki, obsługi maszyn lub
urządzeń, obiegu dokumentacji winny być wydawane w formie instrukcji.
ROZDZIAŁ XI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33
Regulamin Organizacyjny obowiązuje z dniem uchwalenia przez Zarząd Powiatu w Zamościu.